Once in a While

I kveld ble det en av de dagene man bare måtte ut med kameraet!
Relativt tidlig på kvelden begynte store deler av himmelen å anta en rosa fargetone og da klokken nærmet seg kvart på syv var det ingen bønn.
Og som vanlig ble det ca 30 bilder før det hele var over.  Så er det slik at når man fotograferer en solnedgang av denne type, så har man en viss ‘kunstnerisk frihet’ til å velge best egnet brennvidde og/eller bildeutsnitt.
Og via blender og lukker kan man påvirke fargeintensiteten i et slikt bilde. I ettertid har man også forskjellige filtere som kan påvirke det visuelle sluttproduktet.

Her publiserer jeg to bilder!  Men egentlig er det det nøyaktig det samme bildet. Den eneste forskjellen er at det er benyttet 2 forskjellige filtre i selve sluttfasen av behandlingen.
Jeg ville sette stor pris på en tilbakemelding på hvilket av de to bildene dere likte best?!
1:
2:
Today became one of those rare occasions where I just had to get my camera in order to document what was going on.
Relatively early in the evening we could observe large parts of the sky turning into a soft rosy color, and by the time the time reached 6.45 pm there was no excuses. I just had to get out there with my camera – and quick!
As usual I shot approximately 30 frames before the job was done! But – doing a job like this, you always have a creative liberty to look for solutions that will give a best possible result. As a ‘photographer’ we have the liberty to change several factors like focal length and the size of the picture. In addition  shutterspeed and/or apparture could influece the end-product.
Here I’m publisshing two pictures! Actually it is the very same picture twice over, but as a last step I have used to different filters – one for each picture!

And I’d be eternal grateful if you’d respond by telling me which picture you liked best?
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX for a new destination

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in BUSKERUD and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Once in a While

  1. Your skies are like dying and going to heaven🙂 I love them..🙂

  2. vestlending says:

    Å velge hvilket bilde som er flottest her blir vanskelig? Jeg ville kanskje sagt det øverste men er ikke sikker?

    • Seenorway says:

      Ja, jeg synes også det er veldig vanskelig. Smaken er som baken, heter det jo? Og når jeg spør mine lesere, så er det jo nettopp for å se om det finnes en slags flertallsoppfatning der ute? Med 50/50 er jeg jo like langt, men – det har altså ikke vært en eneste som har giddet å svare så langt! Om det er vanskelig (og det er det kanskje) så er det jo bare å si som deg: Vanskelig, usikker, men kanskje . . .

      Men å ignorere hele spørsmålet er det samme som å si at akkurat det driter vi i! Totalt uten interesse! En mulighet er dog at man rett og slett ikke har lest teksten, men også det sier jo noe om lesernes manglende interesse? Og jeg tror egentlig ikke det er så enkelt å overse spørsmålet som er skrevet med store bokstaver for riktig å skille seg ut? Så langsomt begynner det å feste seg en oppfatning om leserne faktisk ikke fortjener oss og det vi produserer?!

      Jeg hadde laget fderdig en kladd på et nytt innlegg her med 7 bilder fra den samme solnedgangen og med null tekst til bildene. Isteden fortalte jeg på to språk hvorfpor det i fortsettelsen ikke ville bli nevnverdig med tekst i fremtidige innlegg (men – jeg har ikke publisert det! Ligger fortsatt som en upublisert kladd, men det tar bare ett enkelt tastetrykk å publisere det!)

      Isteden slipper jeg i morgen en liten ‘høst-reportasje’ med 15-20 bilder, men det blir en ny og betydelig kortere form for reportasje. Ingen som helst følgetekst til hvert enkelt bilde, men – jeg tror nok ikke at jeg får noen spesiell respons på det heller – fordi de ikke ser etter tekster. Bare feier over bildene i løpet av 5-10 sekunder. Og da vet jeg faktisk ikke om jeg gidder fortsette kjøret med å publisere et eller annet nesten hver dag. Enkete ganger har jeg jo gjennom sommeren publisert opptil 5 innlegg pr dag. Den tid er forbi!!!

      Det er også slutt på tiden da man kunne registrere seg som ‘følger’ for å utnytte markedsveriden av å ligge på vår blogg. De samme profilene dukker opp nesten hver uke og prøver seg også med andre navn, men adressen er de samme firmaene. Jeg hiver dem ut like fort som de kommer! (Her sjekkes alle!) Fortsatt er det sikkert et par hundre som lever farlig, men jeg har i alle fall begynt!

Leave a Reply

