What?

Fra tid til annen tar jeg meg en tur i hagen med kamera i hånden, nærmest bare for å se om jeg kan fange et eller annet utenom det vanlige, dvs. noe å vise dere, og – idag var jeg heldig og fant faktisk noe –

From time to time I venture out into the garden, camera in hand, just to see if I can catch something out of the ordinary, i.e. something to show you all, and – today I was lucky!
Og – jeg hadde selvsagt valgt helt feil objektiv for denne jobben, men jeg oppdaget jo fort at dette ikke var en blomst?  Bladet har dessuten brettet seg utover, mens det vanligvis bretter seg innover for å beskytte insektegg e.a., men altså utover!
Så er det en slags sopp? Eller er det insektegg av et helt uvanlig format/type? Noen som har peiling? For sikkerhets skyld skal jeg forsøke å ta et bilde med et macro-objektiv også. Blir det brukbart, så publiseres det litt senere!

And, of course, I had the wrong kind of lense on my camera for this job! But I discovered soon enough thet this wasn’t a yellow flower. Besides, the leave had turned itself outward, whereas they usually turn themselves inward to protect insect eggs or other things?
But this time – outward!
So is this some kind of fungus ? Or insect eggs of an unusual type or form? Anybody offering a clue to this mystery? Just to make sure, I’ll be taking another picture with my macro lense. If it turns out OK, I’ll be publishing it a bit later.
Jeg var fristet til å gå for sopp-alternativet, men ved n ærmere ettersysn (og macro-foto) så viser det seg et ganske markant ‘tygge-spor’ langs ytterkanten av bladet, og da er vel svaret gitt?  Kanskje bør jeg ta vare på dette i en syltetøykrukke med gjennom hullet matpapir når anledningen kommer?

I was tempted to go for the fungus alternative, but -. then came the macro shot showing a clear trace of chewing marks along the rim of the leaf?  Perhaps I ought to save this leaf in jar glass with perforated paper across the opening? I’m still curious!
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX for a new destination.

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in BUSKERUD and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to What?

  1. Mormor says:

    Aner ikke🙂

Leave a Reply

