December Moon

Av og til blir motivet for fristende til å la være. Og stadig håper man på en atmofære fri for smog og/eller skyer. Og fortsatt handler det om ‘frihåndsfotografering’.
Picture 3629bOnce in a while the motif becomes too tempting not to try for a special shot. And every time one keeps hoping that the atmosphere will be relatively free of smog nor clouds.
And it’s still all about ‘freehand photography’.
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX for a new destination.

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in BUSKERUD and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to December Moon

  1. Trini Lind says:

    Jeg tok dette bildet sist jeg var i Norge (i April). Det er ikke noe god kvalitet paa det, for jeg har ikke ordentlig kamera, men det var en helt magisk oppelevelse. Jeg har faktisk aldri sett en maane oppgang i Norge foer. Bildet er fra Knaben.🙂 https://pathsofthespirit.wordpress.com/2016/08/21/night-has-brought-nothing/

    • Seenorway says:

      Det var vel et OK bilde, men trikset med månen er jo litt øvelse i akkurat det?
      Når det ellers er svarte natten så trror jo kameraets lysmåler at det er slik det skal være? Og når månen så kommer – særlig hvis den har kommet høyt på himmelen –
      så blir det omtrent som å fotografere rett mot et sett med billykter og – veldig ‘hvitt’!
      Jeg forsøker å fange månen så lavt som mulig over horisonten. Grunnet en optisk illusjon virker den alltid veldig stor med det samme den kommer til syne, men så er det alltid litt forurensing i luften som kan gjøre den rødgul.
      Så må man styre klar av skyer og finne en eksponeringsstid som ikke tillater for mye lys. Personlig starter jeg på 1/500 sek selv midt på svarte natta. Det spiller jo ingen rolle om omgivelser blir ‘svarte’ for de kan likevel ikke bli stort mørkere?
      Når du aner at måneskiven blir et ørlite hakk ‘brunere’ enn hva den virkelig er, er du omtrent der du skal være. Vær obs på at den blir skarpere og skarpere jo høyere på nattehimmelen den kommer (selv om det ikke ser slik ut)
      Det må du av og til kompensere for, men månefotografering kan ellers bli ganske intreressant.

      • Trini Lind says:

        Aa, det var mange super gode tips! Tusen takk! Denne maanen holdt seg kritthvit hele tiden, sikkert fordi jeg var langt oppe paa fjellet🙂 Dette bildet er bare tatt med en ipad mini, saa jeg har ingen andre innstillinger en “klikk” paa den🙂🙂 Men jeg har kjempelyst paa et godt kamera saa jeg kan ta “skikkelige” bilder. Naa har du inspirert meg!🙂

        • Seenorway says:

          Hvis du ikke har et kamera fra før, så har jo digital fotografering tatt kvantesprang over de siste 6-8 årene. Det gjelder forøvrig teknologien innenfor mobil-kameraer, men der forholdene blir ekstreme bør du nok ha et tradisjonelt kamera?
          Så er det mange som gjør tabbem med å kjøpe for billig første gang. Når de så plutselig vil ha noe mer avansert så må de jo innse at to kameraer koster betydelig mer enn ett?
          Dermed gjelder det å finne noe som ikke er alt for dyrt (subjektiv ting), men som likevel er såpass avansert at du kan utnytte muligheter etter hvert som du lærer deg teknikkene. (Det er gøy!) Jeg ville som en start googlet ‘Sony RX 100 III’ og kanskje ‘Olympus M-10’
          Begge er lette å transportere, koster rundt 6-7000 kroner, har veldig god optikk og er veldig fleksible hva angår bruksområder. (Og populære modeller som du evt. kan få solgt igjen🙂 )

          • Trini Lind says:

            Tusen takk for tips!! For en freelance skribent er det litt for dyrt, men jeg skal spare!🙂 Jeg hadde et digitalt kamera, men det ble oedelagt. Det var Canon, tror jeg. Jeg skal skrive ned anbefalingene dine, kanskje jeg blir rik en dag!🙂 Alt jeg har av teknologi er “handovers” fra foreldrene mine som helet tiden vil ha det siste nye😉 Mor har den siste iphone 6 og hun sier at det kameraet er kjempegodt! Men er jo selvfoelgelig ikke i naerheten av et proff kamera🙂

            • Seenorway says:

              Ja, for all del! Det skal jo være en hyggelig hobby og ikke en økonomisk ruin! Hva angår Sony RX 100 så finnes jo det i en versjon I, II og III.
              Den første koster vel idag knapt kr 4000, men jeg er ganske sikker på at du ville ha siklet på II eller III i løpet av et år eller to. Spar du, og i mellomtiden kan du øve deg med
              mobilkameraet. Dagens har ofte en oppløsning på 12 mpx og det holder i massevis på 5 tommers skjermer! Dessuten kan det jo hende at III-modellen blir billigere mens du sparer?
              Og husk for all del: Når/hvis det kommer en modell IV så betyr ikke det at versjon III har blitt et dårligere kamera. Bare at det er uforandret fra i dag!
              Olympus er elektroniske kameraer. Med det mener jeg at du kan plugge inn på internett og oppgradere programvaren i kameraet og dermed alltid ha det siste på området!
              Dessuten har dette kameraet spesialprogrammer for nattfotografering! Så kan du kanskje utforske mulighetene om noen har tatt inn kameraer i bytte og selger brukt?

            • Trini Lind says:

              Ja, nå skal jeg studere litt teori, så jeg vet litt mer hva de ulike funksjonene er, og spare! Tusen takk! 😊😊. ( jeg byttet over fra laptop til iPad så nå fikk jeg ø’er og å’er og æ’er 😄😄)

  2. Trini Lind says:

    Aaaaa, saaaa fantastisk!!🙂 En riktig gull-maane!🙂 Nydelig! Jeg syns maanen er veldig forskjellig i India og i Norge, jeg syns begge variantene er nydelige, men paa hver sin maate. Dette bildet er bare vakkert!🙂

  3. Seenorway says:

    Det virket jo som det faktisk var fullmåne to dager på rad? Men det er vel bare en illusjon?

  4. Mormor says:

    Kunne ikke dy deg, du heller🙂 Lenge til neste julaften med fullmånelys.

Leave a Reply

