Rjukan – Krosso-banen

Krossobanen er Nord-Europas første taubane.  Den ble bygget i 1928 som en gave fra Norsk Hydro til innbyggerne på Rjukan, slik at de skulle kunne komme seg opp i sola i vinterhalvåret.

Krossobanen‘ is the first cable car in Northern Europe and was built in 1928 as a gift from ‘Norsk Hydro’ to the inhabitants of Rjukan enabling them to get up into the sun during the winter season.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Høydeforskjellen ser ganske moderat ut sett nedenfra –
The difference in height looks rather moderate seen from down under –OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men man får fort et annet inntrykk dersom man kaster et blikk ut av vinduet i gondolen –
But you will quickly get another impression if you look out from the gondolaOLYMPUS DIGITAL CAMERA
For ikke å snakke om inntrykket fra toppen!
Not to mention the impression you get from the top station?OLYMPUS DIGITAL CAMERAHer ser man hvordan Rjukan ligger klemt inne i et trangt dalføre under den ruvende skyggen av Gaustatoppen som , sett herfra, totalt har endret karakter sammenlignet med hva jeg har vist dere tidligere.

Here you may see how the city of Rjukan is lying wedged into the narrow valley underneath the mighty ‘Gaustatoppen’ which, seen from this angle, has dramatically altered its shape compared to what I’ve been showing you earlier on.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det finnes en del botaniske sjeldenheter her oppe. Og for at folk skal kjenne dem igjen og la dem stå i fred, er det satt ut en del informasjon om disse.

There are som botanic rarities up here, and in order to make people regognize them and leave them be, information have been placed along the roads.OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Som tur-terreng betraktet, er det ganske bratt her oppe.
As tour terrain goes, its pretty steep up here –I OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I løpet av de siste år har det i økende grad blitt benyttet sherpaer fra Nepal og Himalaya til å hjelpe oss bygge steintrapper i bratt terreng, og – det kan se ut som de har vært på ferde også her?

During the last decade we have increasingly been paying sherpas from Nepal or Himalaya to teach us the art of building stone steps in steep terrain, and – it may look as they have a hand in this as well . . .?

Problemet med slike laaange trapper er at man aldri ser hvor de slutter. Man bare går og går, mens man blir stivere og stivere . . .

The problem with steps like ethese is that you may never see where they end! All the tim you go and you go, getting stiffer and stiffer and you lungs starts to hurt you . . .OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og plutselig snublet jeg over denne karen! Han ga meg en kjærkommen unnskyldning for å gå ned i knestående og ta en del bilder (mens jeg gjenvant pusten)

And all of a sudden I practically stumbled across this guy!  He gave me an excellent excuse to go down on  my knees taking a number of shots (while regaining my breath)OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Egentlig heter denne trappen ‘Solstien’, og jeg er for sliten til å bekymre meg om jeg skal få sol eller ikke, eller om jeg skal erkjenne nederlaget og snu . . .

Actually this track is called ‘The sunny track’, the truth being I’m too weary to worry wether I’ll be having sun or nor, or if I should declare defeat and turn around . . .OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men plutselig fikk jeg øye på en gammel venninne fra Valdres som tilsynelatende hadde tatt turen for å heie meg frem?  Egentlig heter hun ‘Blåvinge’, men for anledningen  vil jeg tenke på henne som  min ‘blå engel’ som ga meg en ny anledning til gå ned i knestående mens jeg prøvde å få pusten tilbake!🙂

Suddenly I became aware of an old girlfriend from Valdres, who had evidently taken  the trip to cheer me along? Actually her name is ‘Bluewing’, but just this time I’ll think of her as my ‘Blue angel’ who gave me another chance to fall to my knees with my camera while trying to regain the use of my lungs.🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og her oppe flatet det plutselig ut. Terrenget åpnet seg og mine lunger begynte igjen å fungere slik jeg er vant til! Dette bildet er tatt mot vest – i retning av Møsvatn og Skardfoss

And up here the terrain suddenly opened up and my lungs started to work the way I’m used to. This picture has been taken towards west in the direction of
‘Moesvatn’ and ‘Skardfoss’

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og mens mine lunger arbeider på høytrykk for å normalisere situasjonen, så bruker jeg tiden til å ta et par andre fjellmotiver’ i nærheten.

And while my lungs are working overtime to restor normal working order, I’m shooting a few other motifs that I can see from where I stand . . .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Et av dem er jo toppen av Gaustatoppen som nå ser litt annerledes ut. Ikke så høy liksom? Antagelig fordi jeg selv har beveget meg et stykke oppover i tynnere luft?

One of the motifs being the somewhat smaller top of ‘Gaustatoppen’, which in some way looks less frightening today? Possibly because I myself have been moving up in the world?🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette er et bilde av området vest av Gaustatoppen!
This pictuire is of the area west of Gaustatoppen!OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men, – her er hun igjen i all sin majestet, men hun har kommet litt lengre unna. Jeg har jo tross alt gått et stykke? Og ‘ja’, det ligger faktisk en hytte her oppe!  Lykkelig er den som har en slik utsikt fra hytta!

But, – here she is again in all her grandeur!  But she’s a bit further away this time? After all I have been moving through the mountains for a while?  And ‘yes’ there is actually a cabin lying in front of me. Fortunate are thos with a cabin view like this!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det ser kanskje enkelt ut?  Her kan vi liksom bare spasere opppover fjellet intill vi når toppen, men sannheten er nok litt annerledes.
For det første er vi her på 1120 moh, mens Gaustatoppen er på 1883 moh!

It may look simple?  It seems like we may wander up the hill side until we reach the top, but the truth is something else! We’re standing at 3700 feet, but Gaustatoppen stands 6214 feet!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og går vi noen meter mot høyrfe, så kan vi lettere se at Gaustatoppen ligger på den andre siden av dalen. Dypt nede i skyggen (bak mannen med bikkja) ligger Rjukan!

If we move a bit to the right, it becomes easier to see that ‘Gaustatoppen’ in fact lies on the other side of the valley. Deep into the shadows (behind the man with the dog) lies the city of Rjukan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og borte var han –
And suddenly he was gone –

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi er på vei nedover fjellsiden igjen. Her er det langt lettere å gå. Og kanskje var det denne veien jeg burde gått opp?   Man blir alltid klokere jo eldre man blir!🙂

We are enroute  back down. Here it’s much easier to walk, and perhaps is this the way I ought to have used going up?  You always get wiser with age!🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og det er et vakkert fjell-landskap som åpner seg for oss! Solen har også kommet tilbake!

And it’s a beautiful moutain scenery opening up to us. Even the sun has returned to us!

Plutselig føler jeg et lett slag mot kneet –
Suddenly I register a light touch to my knee –OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og der var den! Fjellets mesterflyver som i et øyeblikks opphetet jakt hadde gjort en liten feilnavigering og ‘styrtet’?  Da blir man foreviget! Smil til kameraet!

And there it was! The master of the air – a Dragon fly! In a moment of exited hunting he must have navigated poorly and bumped into my knee. And crashed!
Then you will be photographed. Smile to the camera!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tilbake på toppstasjonen så krabbet vi opp trappen til en utsiktsplattform nær taket. Herfra kan vi se nærmest hele byen Rjukan som strekker seg gjennom dalen! Vi skal selvsagt formidle bilder av byen også, men det blir en annen reportasje!

Back on the top station, we crawl the steps up onto the viewing platform near the roof.
From here we may see most of the city of Rjukan and how it snuggles in between the hillsides throughout the valley. We are , of course, going to show you pictures from the city as well, but that’s another report!
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in TELEMARK and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Rjukan – Krosso-banen

  1. vestlending says:

    Ja med den formen jeg har i dag ville jeg nok tatt heisen!

  2. Mormor says:

    Opp til toppen av Gausta kommer man både til fots eller (hvis bestevennen din ikke heter klaus(trofobi) ) med heis. “den hemmelige heisen” til forsvaret er tatt i bruk som turist frakter.
    Går du må du minst regne med en og en halv time.

    • Seenorway says:

      Jo, vi kjenner til den muligheten, men mitt formål var jo først og fremst det å ta bilder?
      Hvis du så ser på de bildene som er tatt fra toppen av Krossobanen (886 moh) så begynner detaljene å bli litt dårlige. Jeg så derfor ingen hensikt i å betale penger eller investere tid for å øke avstanden til mer enn det dobbelte?
      Kanskje på en flott høstdag med usedvanlige gode forhold og klar høstluft . . .

  3. vestlending says:

    Hvis du kjører til topp punktet der bilene parkeres på ca 1100 moh skal det visst kunne gå an å nå toppen på under timen? Hvor lang tid jeg brukte i 2008 eller var det 2009 husker jeg ikke helt? Uansett brukte jeg minst 2 timer opp med mange pust i bakken! Det ble tyngre og brattere for nærmere toppen du kom! Ned igjen gikk litt raskere!

    • Seenorway says:

      Jeg har vært der oppe, men da var det ingen parkeringsplass, men kun parkering langs vei: Det var mange som sleit seg oppover bakken, men det er steinete, bratt og det kan være sleipt dersom det har vært litt morgentåke, så jeg ville regne 90 minutter. Det er også hva det står i offisielle brosjyrer, men så var det kondisen da . . .?
      Ganske individuell!

  4. vestlending says:

    Flott og spennende reportasje! Minnene strømmer på Har vært en tur med den banen jeg og men det må ha vært tilbake på 80 tallet en gang? etter det jeg husker så gikk jeg ett stykke oppover turvegen på toppen av banen. Sist jeg var i Rjukan var med nyinnkjøpt bobil! Første prøvetur ble til Rjukan og Gaustatoppen! Da gikk jeg faktisk heelt til topps! Vel jeg kjørte så høyt det gikk med bobilen først! Overnattet på en campingplass rett før nedkjøring til Rjukan!

Leave a Reply

