A rare guest?

Vi har plutselig fått et noe uvanlig besøk på vår dør idag.  Uvanlig fordi vi vanligvis ikke er oppe gjennom natten, men her er noen bilder av vår gjest. Og jeg har greid å finne ut at han tilhører arten ‘Nattfly’, men etter å ha sett igjennom over 100 sider med bilder av ‘nattfly’ uten a finne en eksakt match, så må jeg kanskje er kjenne  tapet?
Jeg glemte nesten størrelsen: Omtrent 50 mm tvers over uansett om man måler på lang eller tvers over (Slik den sitter) Den er diger!!!

For i tillegg er det jo problematikken han/hun?  Og jeg finner ingen som har nøyaktig dette utseendet. Dertil er det jo arter hvor det forekommer en viss variasjon individer imellom?  Så kan noen gi meg en hjelpende hånd?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
All of a sudden we received a rare vistor on our doorstep. ‘Rare’ because we are usually not awake during the nights, and I have a strong feeling that this guy is! Here is a few pictures of our new guest, back, head and side.
I have established that he must belong to the species of ‘Nightflies’, but which one?
After having leafed through in excess of a 100 pages of different ‘Nightflies’ without finding an exact match, I’m ready to accept defeat! No exact match found, and then we do have the problems around he/she plus the fact that some species have natural individual variations. I nearly forgot the size. It’s about 50 mm across whichever way you measure it! It’s hughe!!!
I’m giving up, but I would appreciate a name if this guy seems familiar to anyone?
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to A rare guest?

  1. Mormor says:

    Flott fanget .)

    • Seenorway says:

      Takk! Forøvrig satt den der i timevis! Jeg hadde veldig god tid og – han var ikke lettskremt!
      Men jeg kan ikke huske å ha sett akkurat denne typen før og ville heller ikke ha kjent den igjen i boka (hvor han faktisk sto) fordi den på merkelig vis skyver bakvingene opp og ut foran forvingene. Det gir en helt uvanlig effekt, Ospesvermer!!!

  2. Seenorway says:

    Nå har jeg konsultert bibelen! Og du har selvsagt rett, men jeg tror nok ikke jeg hadde gjenkjent den selv om jeg hadde bladd opp på rett sted. Årsaken er jo den noe underlige måten den holder vingene på. Fordelen er jo at jeg definitivt vil huske den neste gang den lander i vårt hage!

  3. Seenorway says:

    Hei Per,
    Tusen takk! den har faktisk sittet der den ble fotografert i hele dag, men da jeg tenkte å kontrollmåle størrelse så hadde den endelig funnet det for godt å reise videre. Nå skal jeg slå opp på ‘Ospesvermer’!

Leave a Reply

