Your opinion, please – ?

Etter mye venting så satt jeg da endelig der med et kamera som skulle erstatte mitt periodiske behov for et tele-objektiv. Og hva ville da være bedre test-motiv enn nettopp vår kjære måne som fant tiden inne til å sveve forbi ca 385 000 km unna?
‘Timing’ var heller ikke optimal, for det var jo langt fra noen fullmåne, men dette er altså et bilde tatt uten noen former for stativ eller støtte.
Rett og slett ‘frihåndsfotografering’ over 385 000 km!

Og skal man tro på teknikken, så er månen i dette skuddet bragt inn på en avstand av 4500 km?
Picture 522c
After a long and tedious wait I was at long last sitting with my last camera in hand. A camera built to replace my periodic needs for a telescopic lense. What then would be better as a test motif than our dear moon who was just passing by at a height of approximately 385 000 km out in space?
Neither was the timing perfect as the moon was nowhere near ‘full’ at the time, but this is a picture taken at a distance of 385 000 km without the use of a tripode or any other means of support.
Straight forward ‘free hand photography over 385 000 km’!
And if one shall believe in technique, this is what the moon would look like if it was only 4500 km away!  What do you think?
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX

 

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Your opinion, please – ?

  1. Impressed for hand held….

    • Seenorway says:

      Thank you David. Well, – handheld, but I did have a grid to help me observe movements.
      Tried to click off a shot in the right moment, but next time I’ll mount a tripode and turn off the stabilizer. I’m a bit exited to observe a possible change . . .

  2. Mormor says:

    Jeg tror du kan være fornøyd.. Det er forunderlig hvor gode bilder blir, selv med håndholdte kameraer, jeg har “antiskjelv” på mine, kjekt for en ikke så stødig hånd, selv om det blir en del iiiiiikkkk, i søpla med det, likevel.

    • Seenorway says:

      Ja, i utgangspunktet er jeg fornøyd for så vidt hensikten er å dele et bilde på 1920/1080 pix. Originalen så også OK ut, men deretter kommer det jo litt an på hvor langt man skal våge å ‘tøye strikken’? Det er jo bare 16 mpx i utgangspunktet og alt har som kjent en grense, men jeg skal gjenta eksperimentet en kveld det er fullmåne og da med stativ og stabilisator avslått. Det kan bli spennende, men det er første gang siden 1954 at jeg har et kamera i hendene som ikke lar meg bestemme lukker/blender selv. Det er noe uvant og jeg vet ennå ikke om det
      må sies å være en ‘deal-breaker’. Jeg må først bruke det på litt aktiv fuglefotografering før jeg tør å ta et standpunkt.

Leave a Reply

