Airborne

Mange vitenskapsmenn har foretatt omfattende beregninger på vekt, vingeflate, kroppsform og en rekke andre faktorer og konkludert med at ‘humler umulig kan fly’, eller rettere sagt ‘burde ikke være istand til å fly’, men fly gjør de!  Ikke bare flyr de, men de letter til stadighet med betydelig ekstra last!  Så hva er det vitenskapen hverken ser eller forstår? Jeg begir meg ut i hagen med kameraet i hånd . . .
Først må jeg finne et skikkelig matfat!

Many a scientist have made extensive calculations on weight, wing sizes, body shapes and other elements and concluded that bumblebees  cannot fly, or rather that it was very unlikely that a bumblebee would fly, but fly they do! And not only do they fly, but the take to the sky carrying a substantial extra load, so – what is it that the scientist don’t see og understand?  I’m starting for my garden camera in hand . . .
Firstly I need to find a real temptation!OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og ganske riktig,- her kommer den første kunden. Og den flyr!
And just like I thought; here comes the first customer. And it flies!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og i løpet av et lite minutt dukker neste mann opp fra motsatt side. Også han har målet klart i siktet!
Within a small minute the next guy in line appears from the opposite side. And also this guy knows exactly where is going!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nestemann slipper seg forsiktig direkte ned i blomsten –
The next one in line sort of drops down from above directly into the flower –

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men når man ser disse brumlebassene i aksjon; hvem vil noen gang falle på tanken om at de ikke kan fly?
But looking at these bumblebees in action; who would ever doubt that they can really fly?

Jeg tror jeg har sagt mitt?
I rest my case!
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in BUSKERUD and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Airborne

  1. Mormor says:

    Det er jo så enkelt som at humlene ikke leser vitenskapelig verker. Heldigvis.
    Flotte bilder🙂

    • Seenorway says:

      He he, at jeg ikke tenkte på det. Det vet rett og slett ikke at de ikke skal fly?!
      Ja, jeg har funnet en liten metode som lar meg fange disse små i flukt! (Takk)

Leave a Reply

