Hvem er du?

Jeg er ikke så aller verst når det kommer til fauna, og jeg har en del oppslagsverk for vriene situasjoner, men denne ‘badegjesten’ har jeg faktisk ikke sett før? Og jeg fant heller ikke noe passende bilde i mine oppslagsverk?
Men kanskje er det en gjest fra ‘langt-vekk-istan’, eller er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen?  Er det noen som kan  hjelpe meg med navnet på denne?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I’m not the worst of cases when it comes to our fauna, and I do have a few books to help me through a difficult situation, but this guy I have never seen before! Nor did I find any recognizable pictures in my ‘who is who’.
Possibly this one is from ‘far away places’ or it’s only I who hasn’t read up on the evolution lately?  Is there’s anybody out there, who think this is a familiar specie?

OK,  da ser problemet ut til å være løst! 
Dette er en ung hanfugl av typen ‘Rust-and’ (Tadorna ferruginea) som vanligvis hekker i regionen Svartehavet langt sør i Eropa eller enda vanligere i Nord-Afrika!
Og i dammen der jeg av og til fotograferer! Snakk om flaks!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OK, then the enigma seems to have been solved?!
This is a male specimen of ‘Rusty Duck’ (Tadorna ferruginea) which normally reside in the region of the Black Sea, far south in Europe or even more often in North Africa.
And in the pond where I sometimes snap a picture! (Lucky me! )
(Compliments of SRB )

Please return me to INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Hvem er du?

  1. vestlending says:

    Ja første Anden jeg har sett i den farge kombinasjonen? Kamuflasjedrakt?

    • Seenorway says:

      Tja, hvis du trives i brunt siv. Her hjemme er jo sivet som oftest grønnere.Jeg tippet at den kanskje hadde hjemstavsrett et sted i Asia – og jeg fikk rett!
      Men det var jo litt gøy å treffe på en langveisfarende fugl!

  2. MOMMETOTTE says:

    Fint bilde av en Rustand🙂

  3. Mormor says:

    Langtbortrefra-besøk. Fin and (smaker den godt også, tro?)

    • Seenorway says:

      Tja, si det? Antagelig som ender flest? De har vel tilnærmet samme dietten selv of fargen på fjærene kanskje er litt uvanlige?
      Akkurat som vi mennesker tenderer til å ha de samme behov (når det kommer til stykket) uansett hvilken kultur vi bekjenner oss til?!

Leave a Reply

