Råde – Saltnes/Spetalen

I Råde kommune ligger et hyggelig lite tettsted som heter ‘Saltnes’. Vanligvis oppdager man ikke slike steder i særlig grad fordi hovedtyngden av gjennomgangstrafikk vanligvis er ledet utenfor selve tettstedet, men jeg tok det likevel på meg å stoppe bilen og vandre litt rundt for å kunne gi dere et lite inntrykk av atmosfæren på stedet. Dermed blir det mest tilfeldige gatebilder, men jeg håper dere likevel kan få et lite inntrykk av stedet?

In the municipality of Raade lies a nice little settlement called ‘Saltnes’.  Normally one doesn’t really discover such places in particular, the reason beeing that ‘through-traffic’ usually is directed outside the settlement itself. This time I stopped the car and started walking through some of the area in order to convey some of the atmosphere in a place like ‘Saltnes’

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det første stedet jeg la merke til var ‘Spetalen Skole‘, en barneskole med 240 elever.
The first place I noticed was the Spetalen school, a primary school with 240 pupils.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tvers over gaten ligger ‘Mattisgården Barnehage’.
Across the street lies the ‘Mattisgaarden Kindergarten’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg skal som sagt forsøke å formidle et lite inntrykk av hvordan det er å bo på et sted som Saltnes, og derfor er resten av mine bilder tatt fra boligstrøk i dette området.

As said, I’ll try to convey an impression of how it is to live in a place like ‘Saltnes’, thus the rest of my pictures are taken from residental areas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I umiddelbar tilnytning til boligstrøket ligger et lite forretningssenter –
Very close to the residental area lies a small business center –

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Enkelte steder er det bygget tradisjonelle rekkehus –
In some places they have built adjoining sections with apartments-

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men for det meste finnes i dette området rommelige eneboliger –
But in this area it’s mostly spacious villas –

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Saltnes er egentlig et veldig bra sted å bo! Bare 10 km fra kommunesenteret Råde; bare et par hundre meter til sjøen, og mindre enn en halvtimes kjøring til en relativt stor by som Fredrikstad og evt. Sverige. ‘Stor’ er ment etter norsk standard!  Hele Fredrikstad har mindre antall innbyggere enn en middels bydel i f.eks. København eller Gøteborg.

‘Saltnes’ is actually an ideal place to live. Only 6 miles from the municipal center of Raade; a couple of hundred yards down to the sea; less than half an hour by car to Sweden or the city of Fredrikstad which include less people as an ordianry section of cities like Copenhagen or Gothenburg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I hele Rade kommune bodde det (i 2015)  7 206 mennesker. Hvor mange av dem som bor i Saltnes/Spetalen-området er noe mer usikkert; antagelig noe rundt 2000.
In the whole of the Raade municipality there were 7 206 people living in 2015. How many of those that were living within the Saltnes/Spetalen area is more uncertain, but probably approximately 2000.
(Compliments of SRB)

Please return me to INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in ØSTFOLD and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Råde – Saltnes/Spetalen

  1. vestlending says:

    nok en koselig småby med omtrent ingen kriminalitet og der folk slipper å ha med voldsalarm og balltre når de vil rusle en tur !

    • Seenorway says:

      Det er jo ikke sikkert at man møter noen i det hele tatt, men – når jeg reiser rundt slkik jeg gjør så savner jeg faktisk ofte et trygt fortau. Alt for ofte må man balansere på den hvite kantlinjen eller rett og slett gå i grøftekanten!
      Jeg så det samme i Los Angeles allerede for 60 år siden:
      Morgendagens samfunn er i liten grad laget for fotgjengere! Og på et eller annet tidspunkt bør noen forstå at barn så vel som eldre pensjonister med magelfull balanse også er en del av et levende samfunn?!

  2. kjell Ellingsen says:

    Merkelig at du skulle ta for deg Saltnes, Svein. Der vokste min far opp, og jeg har mane ganger besøkt “bestefarsgården” Hestevold og andre steder i Saltnes.Mye av slekta bor der fremdeles. Kjempebra! Hisen Kjell

    • Seenorway says:

      Hei Kjell,

      Livet er fullt av tilfeldigheter! Egentlig skulle jeg til Risholmen, men hadde oppdaget at det lå utenfor Engelsviken og dermed gikk jo veien gjennom Saltnes. Nå fikk jeg nok bare med meg en brøkdel for jeg manglet jo lokalkjennskapen til stedet, men forhåpentligvis fikk jeg formidlet et inntrykk av stedet? Jeg ante ikke at du var fra de kanter!
      Hvordan går det forresten om dagen? Hørte du var tilbakekalt til ‘fabrikken’ igjen?

  3. Mormor says:

    Vi bor spredt og med rikelig med plass i Norge. Vi klumper oss sammen, ikke mange av gangen, på de forunderligste steder. Jeg liker det slik, men det spørs hvordan utviklingen fremover vil bli.

    • Seenorway says:

      Dessverre tror jeg langsomt vi vil få det samme bosettingsmønsteret som i Europa hvor 80% bor i byer og tettsteder.
      Da blir det lettere for myndighetene å dekke våre behov med kollektivtransport og behovet for bil blir gradvis borte. I de største byene blir det selvkjørende ‘google-biler’ (garantert voldtektsfrie), men antagelig etter hvert nesten eneste type drosje man kan få.
      Meeen, – dette fantasisamfunnet ligger nok enda 40-50 år inn i fremtiden.

Leave a Reply

