Winter scenes

Som dere muligens har fått med dere så kjøpte jeg nylig et helt nytt speilløst kamera av ypperste kvalitet i den hensikt å kunne gi dere enda bedre og skarpere bilder? I den første lille testen, så rørte jeg med hensikt ingen innstillingsknapper på kameraet. Hensikten var å sammenligne kamerets utgangspunkt med hva jeg hadde fra før.
Denne  gang begynte jeg å eksperimentere med mitt nye kamera. Lyset var optimalt!
En intens sol fra skyfri himmel og omgitt av hvite snøflater på alle kanter. Selv en lukker på 1/8000 ble ikke nok for å få lyset ned på et akseptabelt nivå. En blender på f-22 gjorde heller ikke ‘susen’, så hva nå?
Det ble faktisk hvitt-balansen som løste problemet.

Men optikken viste seg fabelaktig! Jeg utfordrer dere virkelig til å klikke bilder opp i full screen og studere skarphet og dybde i detalj!  Dette kan bli litt artig i fortsettelsen . . .
OLYMPUS DIGITAL CAMERALike you have probably registered, I recently bought myself a brand new mirrorless camera in a top notch quality in order to enable myself to give you sharper and still better pictures in the future.
In my primary test I didn’t touch any buttons at all on my new camera! I wanted to see what it did by itself (without my help) compared to my old camera.
This time it was different! I wanted to actively use my new camera, and the light was the very best I could hope for: Bright sun from a cloudless sky, surrounded by white snow in all directions! Did I get a problem? Oh yes!  Even a shutter on 1/8000 sec wasn’t quite enough. Neither did it helf with an apparture marked f-22!  Now what?
The solution proved to be with the ‘White-balance’!
But the lense impressed me. Really! So did the OS! None of thjese pictures have been taken with a tripode! They are all the product of free hand photography!
I challenge you to click these pictures into ‘full screen’ and really study depth and sharpness in detail!

OLYMPUS DIGITAL CAMERADette er et panoramabilde mot den lokale golf-klubben. Avstanden til toppen av åskammen foran dere kan være ca 2000 meter!

This panorama shot is taken in the direction of the local golf club. The distance to the forest ridge might be approximtely 2000 meters. (2222 yards)
OLYMPUS DIGITAL CAMERASolen i ryggen er vanligvis en ganske enkel sak, men – man har da et moderne kamera? Så hva med solen midt imot? Jo, det ble jo litt ‘hvitt’, men ganske akseptabelt, tross alt? Sol-intensiteten kan man vurdere via skyggen fra kirketårnet.

Sun in the back is usually ‘a piece of cake’, but – one has a modern camera? The best possible? So what if I take a picture straight into the sun? Well, yes, a bit white perhaps, but in spite of everything, tolerably acceptable? The intensity of the sun may be measured by looking at she shadows from the church.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHer ser vi deler av kirkegården til venstre og klubbhuset til golfklubben inne i skogkanten!

Here we may observe parts of the cemetary at your left and the club house of
‘Kjekstad Golf’ at the very rim of the forest.
OLYMPUS DIGITAL CAMERADen røde bygningen er  Bråset Bo- og Omsorgssenter; et samarbeidsprosjekt mellom kommunene Asker og Røyken. Her det plass til 200 beboere!

The red building is ‘Braaset Care center’;  a collaborative project between the municipalities ‘Asker’ and ‘Roeyken’. Totally the center will house 200 people!
OLYMPUS DIGITAL CAMERADen soloppvarmede granitten tiner snøen fra undersiden og danner ‘orgler’ av istapper –

The sun warmed granite thaws the snow from underneath and creates ‘organs’ of
icicles –
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAVannet renner fortsatt fritt – bak en kappe av is!
The water is still flowing freely – behind a shield of ice.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn lekeplass for de minste om sommeren, men nå ligger den stille og venter på vår . . .
A playground for the youngest among us in the summer, but now it lies cold and quiet awaiting spring.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEt panoramabilde mot Røyken kirke. Avstand ca 600 meter!
A panorama shot towards ‘Roeyken Church‘. Distance approximately 668 yards.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAHer er et nytt panorama billde tatt motsatt vei, dvs. mot ‘Gleinåsen’ og Røyken skole.
Here is another panorama shot taken in the opposite direction, i.e. towards ‘Gleinåsen’ and Roeyken preliminary school.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAVed denne gamle farmen tester jeg kameraets evne til å gi et skarpt resultat både i forgrunn og i horisonten. Jeg synes det ble løst ganske bra?

By this old farm I wanted to test the cameras ability to deliver a sharp picture as well as in front as in the far horizon. And I think it delivered rather well?
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOm sommeren er ‘Vesledammen’ på Kleiver et yndet utfartssted for familier med små barn, men også vinterstid har den sine tilhengere.

During summer ‘Vesledammen’ is a cherished nature destination for families with small children, but even during winter it certainly has its fans.

Det ble selvsagt flere bilder enn dette, men på den annen side ble de ikke så forskjellige fra hva dere allerede har sett, så jeg lar det bli med disse! Gi meg gjerne en liten tilbakemelding på hva dere synes?

Of course, it became a lot more pictures than this, but then again they weren’t all that different to what you have already seen, so I’ll leave it with what you have seen so far.
If you have an opinion of the pictures you have seen. I’d very much like to hear it!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa, jeg medgir det gjerne: Jeg var litt nysgjerrig på hvilke oppgaver mitt nye kamera kunne  takle?  Og jeg ble jo ikke skuffet?!

Yes I readily admit it: I was kind of curious about what tasks my new camera would be able to handle?  And I’m really not disappointed!
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA(Compliments of SRB )

Return INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in BUSKERUD and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

18 Responses to Winter scenes

  1. Thank you for taking me through Winter Wonderland.. Amazing photo’s

  2. There must be very less outdoor activities during winter. Is Aurora Borealis is a daily phenomenon during winter?

    • Seenorway says:

      Wrong twice over!🙂
      After having lived in this country since the ‘Vikings’,l there is a lot of activity even up in the high North. And this is where you normally may see the Aurora Borealis, but – it’s not a regular thing. Sometimes it appears and at times it does not! Normally north of 23 deg. North, but (if you’re in luck) you may happen to see it further south as well.
      It depends on what’s happening on the surface of the sun!
      Solar activity may send enormous magnetic flares in our direction and when it interacts with the magnetic gravity fields of the Earth, things start to happen. Not unlike inductions you may create in a laboratory. However, if you’ll see what’s happening up there also depend whether it’s a cloudy night or not. The colder, the better🙂

      As for activities, you may have heard that Norway is a major nation when it comes to winter athletics? These days we participate in a World Championship competing in winter games like skiing, ski jumping a.so. Last week we set a world record jumping on skis:
      A staggering 251,5 meters !!! It was set in a large ski jumping hill only a few kilometres from where I live. https://seenorway.wordpress.com/2013/01/23/vikersund/

  3. vestlending says:

    og ennå driver du bare med utforsking av Olympusen! tenk når du blir kjent med mulighetene!

    • Seenorway says:

      Mja, det med å, stille kameraet til å ta skarpe bilder er vel et tilbakelagt stadium (tror jeg), men så finnes det et dusinm knotter som kan påvirke fargetemperaturer/intensitet og/eller spesielle effekter; ting jeg vanligvis gjør i fotobehandling dersom jeg føler behov for det.
      Det kan jeg aløtså velge å gjøre direkte i kameraet og dermed spare meg en del etterarbeid. Det er kanskje ikke så dumt ettersom kameraet har vist seg å faktisk ta bilder i 16:9-format. Alt jeg behøver å gjøre er å nedjustere antall pixler for at bildet ikke skal bli for ‘tungt’ på de sidene som skal åpnes. Men formatet er der allerede!

      Og så var det dette med nattfotografering . . .

  4. vestlending says:

    Ja, tenker våren lokker mer enn noensinne i år=)

  5. Flotte bilete🙂 Bra kjøp!

    • Seenorway says:

      Takk skal du ha, Tina. Ja, jeg ser jo i ettertid at de ble veldig klare og skarpe. Men det er en uhyrlig stor meny og mange valg. Det vil nok ta laaang tid før jeg får en skikkelig oversikt! Men noe skal man jo ha å stelle med for å hindre seniliteten i å ta grep🙂

  6. vestlending says:

    Dette ble bare glitrende flotte bilder!

    • Seenorway says:

      Takk! Ja, jeg er fornøyd med denne innstillingen under de rådende forhold, men det skal nok bli en del eksperimentering fremover🙂

      • vestlending says:

        Ja, det tenker jeg det blir🙂

        • vestlending says:

          Nå sjekket jeg bildene dine på 24 tommer skjermen og enda mer imponert ble jeg! Makan til detaljrike og skarpe bilder! fantastisk kamera! Gleder meg til fortsettelsen!

          • Seenorway says:

            Ja, jeg arbeider jo på en 24 tommers skjerm til vanlig og har sett at de er betydelig skarpere enn de jeg har fra min 60D, men – det kan jo være innstillingen?
            Jeg reserverer meg litt til den endelige konklusjonen, men det nye kameraet har jo i hvert fall vist hva det kan utføre! Så blir det opp til ‘fotografen’ . . .

Leave a Reply

