En pekefinger til ‘Media’

Igjen avtvinger min stille irritasjon en reaksjon som ikke har noe å gjøre med denne bloggens egentlige formål: Avisers annonsepolitikk!

De fleste vil ha fått med seg at mange av avisene nå bereder grunnen til ‘betalte nyheter’.
De vil ikke lenger la oss lese nyheter på nett uten å betale for slike nyheter i form av en årlig abonnentavgift tilsvarende 6-900 kroner pr år.

Aftenposten legger stadig ut nyhetsoverskrifter, men når man klikker på dem så blir man konfrontert med en melding om at man må være abonnent for å lese de samme nyhetene. Og det hjelper øyensynlig ikke å være abonnent på pairutgaven dersom man i øyeblikket ut fra praktisk hensyn ønsker å lese nyheter på nett?

VG produserer til stadighet ‘spennende overskrifter’ – ofte fra ukegamle nyheter – for å lokke folk til å klikke på dem. Og gjør man det, tvinges man først til å se en eller flere reklamevideoer før man får se det som overskriften henspiller på. I beste fall på grensen til ‘villedende markedsføring’? Her vil avisen tilsynelatende ha ‘både i pose og sekk’:
Først et årsabonnement for at vi skal kunne lese nyheter på nett, og dertil inntekt fra godt betalte annonser plassert bak finurlige overskrifter og spissformuleringer.

Jeg vet ikke hva alle dere andre gjør, men personlig vil jeg gradvis hente mine nyheter fra radio og TV! Et årsabonnement på VG kommer aldri på tale ettersom jeg  som fast kryssord- og sudokuløser uansett betaler for en del papirutgaver gjennom året.

Isteden har jeg lagt meg til en ny rutine: Hver gang jeg jeg klikker på en overskrift så holder jeg konsekvent shift-knappen nede (åpne i nytt vindu) og plasserer øyeblikkelig pekeren på krysset øverst til høyre. Ser jeg snurten av noe annet enn hva jeg har bedt om (artikkelen), så faller fingeren ned kun etter å ha sett et halvt sekund av annonsen som dukker opp!

For avisen spiller det kanskje mindre rolle ettrersom den som for lengst har fått sine penger, men til alle dere annonsører som betaler blodpriser for denne type reklame:
Den blir ikke sett! (Langt mindre lest!)

Retur INDEX

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to En pekefinger til ‘Media’

  1. vestlending says:

    Nei, det er sikkert, annonsene som en må pine seg gjennom er kun til irritasjon og gir ikke kjøpelyst!

    • Jeg mener det grenser til villedende markedsføring all den tid man gir inntrykk av at det skjuler seg en artikkel bak en overskrift og isteden får reklame. Og jeg er aldri mer enn høyst 1/2 sek. før slik reklame blir slettet. et annet moment er jo at produkter som markedsføres tungt via TV-reklame må utjevne slike kostnader på oss kunder. Ergo betaler vi langt mer enn vi strengt tatt burde? Enda en grunn til å boikotte annonsøren!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.