Korsedderkoppen

En korsedderkopp koste seg i solen mens den ventet på frokosten –

Araneus diadematus  eagerly waiting for breakfast!

About Seenorway

'See Norway' vil i fremtid befatte seg med å vise bildereportasjer fra byer, kommuner og tettsteder rundt i Norge. 'See Norway' will take pride in showing you picture reports from communities and settlements throughout Norway. Contact: post@roby.no
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Korsedderkoppen

  1. Perfekt bilde det der. Det finnes edderkopper som er vakre når man ser dem på bilder med farger og det hele, men jeg liker dem ikke når de kommer ned på kroppen …. Litt arachnofobia har jeg nok innebygget. Ikke minst etter å ha sett noe store og noe giftige nord i Thailand, men bildene ble ikke bra… Skalv på hånda tenker jeg🙂

    • Seenorway says:

      Ja, nei, det kan jo være litt skummelt med ‘utenlandske arter’ som man ikke kjenner så mye til?
      Noen hopper! Og det går kvikt for seg! Så blir det et spørsmål om det er en giftig art eller ikke?
      Jeg kan godt forstå de som er litt tilbakeholdende for utenlandske arter man ikke kjenner, men her hjemme på berget har vi jo ingen giftige arter? Da er det rom for å slappe litt av . . .

      • Hopper ja…… Det opplevde jeg på Hamar da jeg skulle gå inn på nærbilde …. Da skal jeg hilse og si at det var en som skvatt skikkelig… 🙂 I Thailand og på Filippinene har jeg holdt med på behørig avstand.

        En stor som jeg skulle tatt bilde av for et par siden i Toledo (den hadde gjemt seg oppe i toalettet, der vannet kommer ut) den var så lynrask at jeg ikke engang rakk å reagere.

        • Seenorway says:

          Ja, det er det skumle. De er jo ‘jegere, og kan – selv i sin egen verden/målestokk – bevege seg lynraskt. Da blir det nesten ikke til å oppfatte med våre øyne. Og hvis de nå er giftige i tillegg så er det nok lurt å holde litt avstand? Her hjemme tar jeg det ganske kaldt og rolig, med mindre det dykker opp et kryp i fruktdisken på min lokale butikk. Da kan det jo være en sjelden gjest, og da tar jeg ingen sjanser!

  2. Honie Briggs says:

    That is one scary momma!

    • Seenorway says:

      It’s a bit strange how women (to a much higher degree than men) seem to dislike, or even be frightened, of spiders?
      I can understand it if it’s crawling between your feet, or if it sort of disappears in the room where you are sitting, but seeing it in a picture or through the internett . . .?
      That I fail to understand.
      Then again there is a difference: Here in Norway there is no poisonous spiders. None at all! And there should be no fear, but there is!
      Over large parts of the world elsewhere you might die if bitten by one. Then I understand the anguish, but – it ought to be about 50% between men/women? We might all die from the right specimen. But there is not!

      • Honie Briggs says:

        okay, well good to know if I ever travel to Norway, spiders are my friends. I really just meant that if I was a bug I wouldn’t want to cross that spider’s web.
        Don’t know about the male/female fear statistics and I’m not afraid of spiders. (or anything else)

        • Seenorway says:

          Seems like my answer must have disappeared in the skies?
          I said I was sorry I misunderstood you. Thought you were referring to what one of your children might have said🙂

          • Honie Briggs says:

            Spiders here are deadly. The Brown Recluse is a serious threat. I tried all last summer to capture a good photo of a beautiful web on my patio, but never got the focus just right. This one you have here looks like she’s about to have a couple hundred babies. Is that right? Is it a momma?

            • Seenorway says:

              A mummy? I really wouldn’t know. In the back of my mind I vaguely remember something about a “he”, but I could be really wrong about that one . . . I stumbled across this net on a small trip through the woods and spent halfg an hour taking a dozen pictures of the owner.

      • Naturglede says:

        Jaså, det er her du holder hus! Her var det da mye vakkert å se på. Litt problemer med å legge inn kommentarer der nede, så jeg slenger inn en her jeg. Godt du trives og jobber på. Nei, jeg har ikke ny adresse. Lenge siden jeg byttet ut den gamle og du har da sendt meg mail etter det??? Men på blogspot står fortsatt min gamle hotmailadresse, som er ute av drift kan man si. Ha en flott dag videre.

        • Seenorway says:

          Du må vel kanskje registrere en profil første gangen, men derfra skal det være greit! Adressen som står oppført her nå er helt ny for meg.
          Den gamle var vel fra 2007 eller noe der omkring🙂

Leave a Reply

